Från vänster: Nora Östman, Jessica Gossas Moberg och Maximilian Popovic som driver UF-företaget Baglt.

UF-företag skapar framtidens entreprenörer

Ung företagsamhet (UF) handlar om att inspirera ungdomar att starta företag, men det ger även andra fördelar. Örnsköldsviks gymnasium har de senaste åren varit framgångsrika när det gäller UF-tävlingar.

I år har inte mindre än tre UF-företag gått vidare till SM. Ett av dem är BagIt som drivs

av Nora Östman, Maximilian Popovic och Jessica Gossas Moberg.

Nora, Max och Jessica läser ekonomilinjen, med ekonomisk inriktning, där det är obligatoriskt att starta och driva ett UF-företag under utbildningens gång. Eleverna är fria att välja vad för slags företag de ska starta, om de ska sälja redan befintliga produkter eller starta något helt nytt. Nora, Max och Jessica valde att skapa något helt nytt.

– Vi brainstormade kring problem vi sett i samhället och vad vi skulle vilja hitta en lösning på, berättar Nora. Vi fastnade för frågan om plastförbrukning, alltså hur vi kan minska användningen av plastprodukter. Vi såg att soppåsar är ett område där plast hittills varit självklart men det borde finnas en annan lösning.

 

Grundidén till företaget BagIt var född. Ungdomarna har under året som gått tagit kontakter i näringslivet för att lära sig mer om material och säljmöjligheter. Samtidigt har de tagit fram en prototyp på hur en soppåse i papper skulle kunna se ut och fungera.

– Det har varit jättebra att få arbeta med det här på skoltid, säger Jessica. Vi får omsätta det vi har lärt oss i teorin till praktisk kunskap, alltså prova det i verkligheten, räkna på riktiga siffror och fundera kring en verklig affärsidé.

 

Ung företagsamhet har funnits sedan 1989, men under de senaste fem åren har det fått ett rejält uppsving. Det uppmärksammas mer i media och allt fler aktörer inom näringslivet engagerar sig i UF på olika sätt.

– Vi är en ideell organisation, berättar Anette Andersson, regionchef för UF i Västernorrland. Vår verksamhet bygger på medel både från det offentliga och från privata aktörer som företagare av olika slag. Därför viktigt för oss att synas och att skapa nya samarbeten ute i länet.

 

Ung företagsamhet handlar inte bara om att skapa framtidens entreprenörer. Undersökningar visar att det också utvecklar egenskaper som att samarbeta i grupp, tala inför människor och kreativitet. Dessutom

visar undersökningar att ungdomar som drivit UF-företag förbättrar sina möjligheter i arbetslivet, som lönenivå, sannolikheten att bli arbetsledare av något slag och anställningsbarhet, enligt Anette.

– Vår ambition är att alla gymnasieelever i Västernorrland någon gång under sin gymnasiegång ska ha kommit i kontakt med Ung företagsamhet på nåt sätt, säger hon. I Örnsköldsvik har vi just nu en väldigt positiv spiral där studenterna själva blir goda exempel för kommande årskullar.

SM avgjordes i mitten av maj. Nora fick ta emot ett personligt pris som Västernorrlands bästa unga ledare. Det gemensamma företaget BagIt blev utan utmärkelse i kategorin Hållbarhet, men Nora, Max och Jessica hoppas ändå att de kan fortsätta driva företaget efter skolans slut, då som ett ”riktigt” företag.

 

 

Text: Jessica Andersson

Foto: Jessica Andersson

Om Evolve

Vi har mycket att vara stolta över i Örnsköldsvik. I webbmagasinet Evolve berättar vi om delar av den positiva utveckling som sker här.
Evolve ges ut av Örnsköldsviks kommun.

Prenumeration

Vill du ha ett mail om när nästa nummer av Evolve kommer ut?
Prenumerationlänk till annan webbplats

Frågor om innehållet

Helén Sahlin | 0660-887 53 | helen.sahlin@ornskoldsvik.se

Sven Alveryd | 0660-887 16 | sven.alveryd@ornskoldsvik.se

Fredrik Holmgren | 0660-888 71 | fredrik.holmgren@ornskoldsvik.se

Ansvarig utgivare

Helén Sahlin

Text och produktion

Örnsköldsviks kommun i samarbete med Devocy Communication | 0660-177 00 | www.devocy.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Foto och film

 Devocy där inte annat anges

Omslagsbild: Malin Wedin