Allt fler nationella och internationella besökare söker sig till Höga Kusten.

”Hysterisk sommar i Höga Kusten – i positiv bemärkelse”

Solen lyste med sin frånvaro i somras. Det kan man inte säga om turisterna.

- Höga Kusten som varumärke har slagit igenom, säger Mia Karlsson, vd Höga Kusten Turism.

Sommaren som gick hade få soltimmar, däremot vittnar en rad företag om att sommaren var bra utifrån ett besöksperspektiv.

– Vi var fullbelagda i stort sett hela sommaren och kommande sommar ser också positiv ut, säger Lovisa Nordin på vandrarhemmet Vindarnas hus i Örnsköldsvik.

 

– Verksamheter som inte varit solberoende har haft en hysterisk sommar, i positiv bemärkelse, säger Mia Karlsson.

 

Som exempel, under en dag åkte 700 personer liften upp till Skulebergets topp och runt

2 500 var på toppen av berget just den dagen. Höga Kusten går från klarhet till klarhet och varje år kommer allt fler nationella och internationella besökare till området. Mycket tack vare ett utökat samarbete mellan Höga kustens entreprenörer.

 

För att lyckas är samarbete en viktig ingrediens, menar Mia Karlsson. Det kan vara allt från samarbete i marknadsföring, paketering eller att vi tillsammans utbildar oss i exempelvis varumärkesprofilering eller sociala medier för att kunna brusa igenom i dagens informationsflöde.


– Det är bra med samarbete mellan oss entreprenörer, framförallt när man har det lite lugnare. När man har fullt upp, då rullar det mest på, säger Lovisa Nordin.

Mia Karlsson

Enligt den årliga gästnattsstatistiken (hotell, stugbyar och vandrarhem) har Höga Kusten ökat med 8000 gästnätter under juni, juli och augusti. Däremot kan man se en minskning på camping – vilket är generellt i hela landet. Sommaren är av tradition en kort säsong, nu gäller det att hitta nya aktiviteter och verksamheter för att göra området mer attraktivt året runt.

– Det är vår största utmaning. Vi måste ta ett samlat grepp och prata fler säsonger. Vi har också mycket att erbjuda under höst, vinter och vår, säger Mia Karlsson.

 

– Det är lätt att bli hemmablind, men turisterna som kommer hit blir helt tagna av vår fantastiska natur. Men inte bara av miljön utan även av människorna och servicen de möts av säger Mia Karlsson.

Höga Kusten Turism ägs av ett 80-tal entreprenörer och företag i Höga Kusten. Tillsammans med det kommunägda bolaget Höga Kusten Destinationsutveckling har man satt som mål att fördubbla omsättningen till 2025, vilket i sin tur ska resultera i 800 nya jobb.

– Målet når vi genom samarbete och fler besökare. Vi måste ta efter goda exempel och hjälpa varandra, säger Mia Karlsson.


I juli 2018 är det dags för orienteringstävlingen ”O-Ringen” i Örnsköldsvik, ett gyllene tillfälle att förverkliga företagsidéer, menar Mia Karlsson. Och då är det hög tid att förbereda sig redan nu.

– 20 000 personer kommer till området under en vecka, det är en enorm möjlighet att testa sin idé. Men det gäller att paketera upplevelsen. Besökarna är här några dagar, eventuellt före eller efter tävlingen, och vill kanske passa på att upptäcka Höga Kusten. Vi vill inte bara visa Örnsköldsvik utan även Kramfors, Sollefteå och Härnösand. Vi vinner genom samarbete, säger Mia Karlsson.

 

 

Text: Sofia Göth
Foto: Peder Sundström

Om Evolve

Vi har mycket att vara stolta över i Örnsköldsvik. I webbmagasinet Evolve berättar vi om delar av den positiva utveckling som sker här.
Evolve ges ut av Örnsköldsviks kommun.

Prenumeration

Vill du ha ett mail om när nästa nummer av Evolve kommer ut?
Prenumerationlänk till annan webbplats

Frågor om innehållet

Helén Sahlin | 0660-887 53 | helen.sahlin@ornskoldsvik.se

Sven Alveryd | 0660-887 16 | sven.alveryd@ornskoldsvik.se

Fredrik Holmgren | 0660-888 71 | fredrik.holmgren@ornskoldsvik.se

Ansvarig utgivare

Helén Sahlin

Text och produktion

Örnsköldsviks kommun i samarbete med Devocy Communication | 0660-177 00 | www.devocy.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Foto och film

 Devocy där inte annat anges

Omslagsbild: Malin Wedin